Asukasvalinta
Valitsemme uudet asukkaat hakemusten perusteella. Asunnontarve on tärkeä valintaperuste. Kun meillä on tarjota toiveittesi mukainen asunto, otamme sinuun yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla. Väliaikatietoja asukasvalinnasta emme valitettavasti pysty antamaan. Pyrimme valitsemaan vuokralaiset uuteen asuintaloon niin, että asukasrakenne muodostuu mahdollisimman monipuoliseksi. Tallennamme asunnonhakijan hakemuslomakkeella antamat tiedot Vuokra-asuntojen hakijarekisteriin.
Vuokrasopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sinun on toimitettava meille vuokrasopimuksen vakuus. Tarkastamme asukkaiksi valittavien henkilöiden luottotiedot ja edellytämme, että luottotietosi ja vuokranmaksukykysi ovat kunnossa.
Asunnon hakeminen
Asuntoa haetaan täyttämällä asunnonhakulomake.
Tarkistamme hakijoiden luottotiedot. Hakija sitoutuu asuntotarjouksen yhteydessä pyydettäessä toimittamaan tarvittavat lisäselvitykset, esim.
- Verotuspäätös ja erittelyosa
- Tulotodistus/opiskelijatodistus
- Oleskelulupa tai rekisteröintitodistus
- Vuokranmaksutodistus 3 viimeiseltä kuukaudelta
- Eläkepäätös
- Muut tuloselvitykset
Vuokralainen sitoutuu toimittamaan myös vaadittavan vakuuden.
Hakemus on voimassa 3 kuukautta lähettämisestä.
Asuntohakemuksen uusiminen:
Mikäli tietosi ovat pysyneet ennallaan, voit jatkaa hakemuksen voimassaoloa ottamalla yhteyttä sähköpostitse kodit(at)keva.fi. Muussa tapauksessa, tee uusi hakemus. Huomioithan, että uuden hakemuksen jättäminen korvaa vanhan hakemuksen.
Asunnon vuokraaminen työsuhdeasunnoksi
Kevan vapaarahoitteisia asuntoja vuokrataan myös työsuhdeasunnoiksi. Asunnon vuokrauksessa yritykselle noudatamme samoja periaatteita kuin vuokrauksessa yksityishenkilölle. Hakemuksessa on ilmoitettava myös asukkaaksi tulevan työntekijän henkilötiedot.
Työsuhdeasuntoa hakiessa tulee varautua toimittamaan Kevaan yrityksen kaupparekisteriote sekä tilinpäätöstiedot.
Asuntotarjous
Ilmoitamme asuntotarjoukset aina sähköpostitse tai puhelimitse. Asuntoa näyttää joko nykyinen asukas tai isännöitsijätoimiston/huoltoyhtiön edustaja. Varaa näyttö mahdollisimman pikaisesti. Toivomme myös, että ilmoitat päätöksesi asuntotarjouksen suhteen mahdollisimman pian näytön jälkeen.
Vuokrasuhteen alkaessa
Vuokraamaasi huoneistoon on tehty huoneistotarkastus edellisen asukkaan muutettua pois. Mikäli kuitenkin huomaat asuntoon muuttaessasi vikoja tai puutteita, otathan heti yhteyttä isännöitsijätoimistoon. Dokumentoi viat ja puutteet tarvittaessa.
Asukkaan opas
Toivomme sinun viihtyvän asukkaanamme ja tämän asukasoppaan tarkoitus on tutustuttaa sinut ja perheesi uuteen kotiisi. Oppaaseen on kerätty asumiseen liittyviä ohjeita ja vinkkejä. Pääset tutustumaan oppaaseen tästä (PDF, 1 Mt).
Vuokrasopimuksen vakuus
Edellytämme, että vuokralainen asettaa vuokrasopimukselle vakuuden. Vakuus on pääsääntöisesti yhden kuukauden vuokraa vastaava summa talletettuna joko vuokralaisen omiin nimiinsä avaamalle vuokravakuustilille tai Kevan tilille.
Vuokrasuhteen päätyttyä palautamme vakuuden sen jälkeen, kun olet maksanut vuokrat, käyttökorvaukset ja mahdolliset muut vastuullesi kuuluvat kustannukset sekä olet luovuttanut avaimet avainhallinnasta vastaavalle henkilölle ja asuntosi on tarkastettu.
Vuokrasopimus ja -ehdot
Vuokrasopimuksemme koostuu vuokrasopimuslomakkeesta ja yleisistä ehdoista (PDF, 237 kt). Linkkien takaa löytyvää dokumenttia sovelletaan 4.1.2023 ja sen jälkeen allekirjoitettaviin vuokrasopimuksiin.
Vuokran määräytyminen
Huoneistojen vuokrat ovat käypää markkinatasoa ja vaihtelevat asuintalon sijainnista ja iästä riippuen.
Vuokranmaksu
Suosittelemme e-laskun käyttöönottoa Kevan vuokralaskuissa. Voit ottaa e-laskun käyttöön solmimalla verkkolaskusopimuksen verkkopankissasi. Näin vuokralasku tulisi sinulle e-laskuna kuukausittain suoraan verkkopankkiisi, jolloin pääset siellä tarkastamaan ja hyväksymään laskun.
Vuokranmaksupäivä on kunkin kuun 3. päivä. Eräpäivää ei voi siirtää. Se on kaikilla vuokralaisillamme sama. Jos kuitenkin maksat vuokrasi myöhässä, siitä syntyy viivästyskorkoa, jonka laskutamme erikseen.
Vuokravalvonta palvelee arkisin klo 12 – 15, puh. 020 748 8222. Halutessasi voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen: vuokravalvonta.keva(at)kiinteistotahkola.fi.
Asuinhuoneiston kunnossapito
Asuinhuoneistot vaativat säännöllistä huolenpitoa, jotta ne säilyvät viihtyisinä koteina. Osa huolenpidosta on asukkaan ja osa kiinteistöyhtiön vastuulla. Olemme kirjanneet oheiseen vastuunjakotaulukkoon (PDF, 133 kt) asukkaan ja kiinteistöyhtiön vastuut jaoteltuina suoritus- ja kustannusvastuuseen. Taulukolla ei muuteta vastuunjakoa siitä, mitä se ilman taulukkoakin olisi. Taulukon tarkoituksena on tuoda esiin osapuolten velvoitteet ja toimia tarvittaessa asukkaan muistilistana.
Asukkaiden omat muutostyöt
Kodin pitää tuntua kodilta ja haluamme mahdollistaa asukkaillemme pieniä omakustanteisia muutostöitä. Lisätietoa ja ohjeita oman kodin tuunaukseen löydät tästä muutostyölomakkeesta (PDF, 193 kt).
Asukastoiminta
Haluamme tukea ja kannustaa asukkaitamme yhteistoimintaan naapureiden kanssa. Miltä kuulostaisi pihatalkoiden, peli-illan tai vaikkapa joulujuhlien järjestäminen yhdessä naapureiden kanssa? Lisätietoa esitteestä (PDF, 98 kt).
Asunnon vaihtaminen
Mikäli olet jo Kevan vuokralainen ja haluat vaihtaa asuntoa elämäntilannettasi paremmin vastaavaan vuokra-asuntoon, tee asuntohakemus ja täytä kohta ”Asun jo Keva Kodissa”. Huomioithan, että vaihtaessasi toiseen Kevan vuokrakotiin, et joudu maksamaan päällekkäisiä vuokria, vaan kodinvaihto toteutetaan joustavasti.
Vuokrasopimuksen irtisanominen
Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanomisilmoitus on toimitettu vuokranantajalle. Voit toimittaa irtisanomisilmoituksen meille seuraavilla tavoilla:
1) Täyttämällä sähköisen irtisanomislomakkeen.
Pääset täyttämään ja lähettämään irtisanomislomakkeen tämän linkin kautta: https://www.vismasignforms.com/form/bc6fc0fd-59db-40f8-b5e9-b34f08d022ae .
Tarkistathan allekirjoituksen/allekirjoituksien jälkeen, että allekirjoitetun asiakirjan lopusta löytyvät allekirjoitusleimat kaikilta allekirjoittajilta. Kun irtisanomislomake on kaikkien kutsuttujen allekirjoittama, lomake siirtyy Keva Kodeille käsiteltäväksi.
2) Täyttämällä tulostettavan irtisanomislomakkeen ja lähettämällä sen meille sähköpostitse tai postitse. Pääset täyttämään ja tulostamaan irtisanomislomakkeen tämän linkin kautta: irtisanomislomakkeen (PDF, 57 kt) . Lähetä täytetty ja allekirjoitettu irtisanomislomake meille sähköpostitse osoitteeseen kodit(at)keva.fi tai postitse osoitteella Keva, Kiinteistösijoitusyksikkö, 00087 KEVA.
Kaikkien vuokrasopimuksen allekirjoittaneiden vuokralaisten on allekirjoitettava irtisanomisilmoitus. Jos vain toinen vuokralaisista haluaa irtisanoa sopimuksen, huoneistosta poismuuttava asukas täyttää ja allekirjoittaa irtisanomisilmoituksen omalta osaltaan. Huoneistoon jäävä asukas hyväksyy irtisanomisilmoituksen allekirjoituksellaan. Mikäli vakuus on asukkaiden yhteisissä nimissä tai poismuuttavan nimissä, tulee vakuus uusia huoneistoon jäävän asukkaan nimiin.
Vahvistamme irtisanomisilmoituksen vastaanottamisen sähköpostitse. Mikäli et saa viiden vuorokauden kuluessa meiltä vahvistusta irtisanomisilmoituksen vastaanottamisesta, olethan viipymättä yhteydessä meihin.
Irtisanomisaikana vuokranantajalla on oikeus esitellä huoneistoa uusille vuokralaisille. Voit valita haluatko esitellä asuntoa itse vai hoidammeko me esittelyt. Ilmoitathan valintasi irtisanomislomakkeella.
Vuokrasuhteen päättyessä
Kiitos, että asuit meillä! Jotta muuttoosi liittyvät asiat sujuvat ongelmitta, tutustu huolellisesti poismuuttajan ohjeisiin (PDF, 283 kt).
Mikäli sinulla on kysyttävää vuokrasuhteen päättymiseen liittyvistä asioista, lähetä sähköpostia osoitteseen asunnot(at)keva.fi.
Vuokrasuhteeseen liittyvät riitatilanteet
Pyrimme ratkaisemaan vuokrasuhteisiimme liittyvät erimielisyydet neuvottelemalla.
Mikäli erimielisyyttä ei kuitenkaan saada neuvottelemalla ratkaistua, voidaan riita-asia ratkaista käräjäoikeudessa.
Vaihtoehtoisesti kuluttaja-asiakkaamme voivat viedä riita-asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn sinun on oltava yhteydessä kuluttajaneuvontaan.